Educació Emocional
Curs en línia reconegut com 80h de Formació Permanent del Professorat pel Departament d'Educació de la Generalitat de Catalunya
Durada: 80 hores formatives (8 setmanes)
L’evolució de la societat fa necessari que els contextos educatius s’adaptinoferint una educació de qualitat que fomenti un desenvolupament integral dels alumnes que tingui en compte tots els aspectes de la persona, en un món canviant, frenètic i exigent.
Són molts els estudis i experts que asseguren que l’èxit en la vida, no depèntant de la intel·ligència tradicional, sinó més aviat de l’habilitat per aidentificar, usar, entendre i gestionar les emocions.
Directius i docents de les escoles dediquen cada cop més esforç en desenvolupar habilitats i competències emocionals, fent que la satisfacció de les persones que hi treballen sigui un aspecte fonamental, que s’acabatraslladant als resultats dels centres, tant pel que fa a la qualitat educativa,com a l’ interès que desperta en pares i alumnes de la comunitat.
La societat del segle XXI ha creat noves demandes i reptes tant per l'escola com per als docents qüestionant els principis i els objectius educatius vigents. Actualment, l'èxit del professorat queda també vinculat a desenvolupar persones integrades en la societat, amb eines socials i emocionals que els permetin afrontar els reptes de la vida quotidiana, per això, és imprescindible completar la formació del professorat amb l'aprenentatge i desenvolupament d'aspectes socials i emocionals.
En aquest context, es fa indispensable formar mestres "emocionalment intel·ligents", que puguin complir el repte d'educar els seus alumnes amb una formació integral. Que a través de les seves experiències, puguin ensenyar a reconèixer, gestionar i expressar respectuosament les seves emocions.
El docent, com a líder emocional, s'encarrega de coordinar els esforços individuals i grupals, ajudant a fomentar les potencialitats de cada alumne. El clima de l'aula, generat per l'actuació del mestre, impactarà definitivament en l’aprenentatge dels alumnes.
Aquesta formació, amb un plantejamet pràctic, s'acompanya amb una tutoria personalitzada i sessions en directe que ajuden a resoldre dubtes i a aclarir conceptes.

Laia Casas i Argerich
Mestra especialitzada en Neurociència aplicada a l'educació
Innovació educativa. Neuroeducació. Coautora de "Educarnos para Educar. Neuroaprendizaje para transformar la educación."

Cristina Ribera Tarifa
Professora de Secundària especialitzada en educació emocional
Graduada en Traducció i Interpretació per la UAB, mínor d’Estudis Bascos. Màster de Formació del Professorat per la UB. Professora d’alemany a la EOI de Manresa. Professora d’anglès a l’INS Pere Borrell de Puigcerdà. Certificat d’innovació ILEC (Impuls a la lectura) i GEP (Generació Plurilingüe) . Especialització en Atenció a la diversitat a través de l’educació emocional.
Objectius
- Comprendre la importància de l’educació emocional i la seva relació amb el benestar i el procés d’aprenentatge, a través de la revisió d’evidències científiques.
- Reflexionar sobre la importància dels educadors emocionalment intel·ligents i el seu impacte com a model i referent en els alumnes.
- Conèixer el desenvolupament socioemocional dels alumnes en les diferents etapes educatives.
- Descobrir la importància de fomentar les competències intrapersonals i interpersonals per a aconseguir un desenvolupament integral de l’alumnat.
- Conèixer i integrar estratègies pedagògiques per fomentar l’educació emocional en les diferents etapes educatives que permetin atendre la diversitat dels alumnes i afavorir la inclusió educativa.
- Elaborar propostes d’aplicació pràctica per fomentar les competències intrapersonals i interpersonals en les diferents etapes educatives.
- Aprendre els requisits per elaborar un projecte vertical d’educació emocional.
- Adquirir estratègies per fomentar l’educació emocional en la relació amb les famílies i la comunitat.
CONTINGUTS
- 1.1. Neurociència, emoció i aprenentatge
- 1.2. Educació emocional
- 1.3. Competències intrapersonals
- 1.4. Competències interpersonals
- 2.1. L’educador emocionalment intel·ligent
- 2.2. La comunicació i l’acompanyament
- 3.1. Etapa de 0 a 3 anys
- 3.2. Etapa de 3 a 6 anys
- 3.3. Etapa de 6 a 12 anys
- 3.4. Etapa de 12 a 18 anys
- 3.5. Desenvolupament socioemocional en l’etapa adulta
- 4.1. Consciència emocional
- 4.2. Regulació emocional
- 4.3. Autonomia emocional
- 5.1. Competències socials
- 5.2. Competència per a la vida i el benestar
- 6.1 Aplicació pràctica
- 6.1.1 Primera etapa d’educació infantil
- 6.1.2 Segona etapa d’educació infantil
- 6.1.3 Educació Primària
- 6.1.3.1 Cicle Inicial
- 6.1.3.2 Cicle Mitjà
- 6.1.3.3 Cicle Superior
- 6.1.4. Educació Secundària i Batxillerat
- 6.1.5. Educació d’adults
- 7.1. Projecte vertical d’educació emocional
- 7.2. La integració de les famílies i la comunitat
- 8.1. Proposta d’intervenció pràctica