Aprendre a pensar: Eines per fomentar el pensament crític, creatiu i la presa de decisions a l’aula

Curs en línia reconegut com 40h de Formació Permanent del Professorat pel Departament d'Educació de la Generalitat de Catalunya


Estratègies pràctiques per a fomentar el pensament crític, creatiu, eficaç i la presa de decisions, en totes les etapes educatives

  • Durada: 40 hores formatives (4 setmanes)

  • Modalitat: 100% en línia

  • Destinataris: Docents d'Educació Primària, Secundària i Batxillerat. Docents de Cicles Formatius de Grau Mitjà i de Grau Superior.

  • Metodologia interactiva i dinàmica

 

La cultura de pensament ofereix rutines molt pràctiques i aplicables al context educatiu, que tenen com a objectiu promoure el pensament i fer-lo visible a mesura que es va adquirint la comprensió del coneixement. 

S'aconsegueix així, que l’alumne aprengui estratègies que li permetin fomentar el pensament crític, creatiu i la presa de decisions a l'aula, esdevenint el protagonista del seu propi procés d’aprenentatge.

 

 

CAMPUS VIRTUAL

El Campus Virtual Eduk ofereix accés les 24 hores del dia i els set dies de la setmana, de tal manera que els participants tenen flexibilitat horària. 

La formació s'acompanya d'una tutoria totalment personalitzada que permet aprofundir en els interessos i les inquietuds personals de cada participant. 

 

METODOLOGIA INTERACTIVA I DINÀMICA

Els paquets d'aprenentatge presenten una metodologia formativa basada en l'Storytelling i la gamificació, que s'acompanya d'infografies, lectures i vídeos. 

Cada mòdul formatiu es completa amb fòrums de participació compartida, tasques de reflexió i de producció, vídeos i lectures. En finalitzar el curs, cada docent realitza un projecte pedagògic d'aplicació personal, guiat per la tutora, on se sintetitzen i apliquen els aprenentatges realitzats. 

 

 

 

Laia Casas i Argerich
Laia Casas i Argerich

Mestra especialitzada en Neurociència aplicada a l'educació


Innovació educativa. Neuroeducació. Coautora de "Educarnos para Educar. Neuroaprendizaje para transformar la educación."

Veure perfil complet

 

PROGRAMA

 

Mòdul 1. Aprendre a pensar: el pensament visible

Objectius

  • Reflexionar sobre la importància del pensament en el procés d’aprenentatge.
  • Entendre el concepte de pensament visible i com aquest ens pot ajudar en el dia a dia educatiu.
  • Conèixer les característiques de tres tipus de pensament: el pensament creatiu, el pensament crític i la presa de decisions.

 

Continguts

  • Pensament i aprenentatge.
  • El pensament visible.
  • El pensament creatiu, crític i la presa dedecisions.

 

Mòdul 2. Creativitat i aprenentatge

Objectius

  • Reflexionar sobre la importància de la creativitat en l’educació.
  • Adquirir estratègies i eines pedagògiques per fomentar el pensament creatiu a l’aula.

 

Continguts

  • Creativitat i educació.
  • Eines per fomentar el pensament creatiu.
  • El rol del docent.
  • Rutina de pensament Color, Símbol, Imatge.
  • Rutina de pensament Paraula, Idea, Frase.
  • Destresa de pensament: Trobar possibilitats. 

 

Mòdul 3. El pensament crític en l’educació

Objectius

  • Reflexionar sobre la importància del pensament crític en l’educació.
  • Adquirir estratègies i eines pedagògiques per fomentar el pensament creatiu a l’aula.

 

Continguts

  • Pensament crític i educació.
  • Eines per fomentar el pensament crític.
  • L'alumne com a protagonista.
  • Rutina de pensament El pont.
  • Rutina de pensament Abans pensava, ara penso.
  • Rutina de pensament Titulars.
  • Destresa de pensament: Les parts i el tot. 
  • Destresa de pensament: Compara - Contrasta.
  • Destresa de pensament: Fiabilitat de les fonts. 

 

Mòdul 4. La presa de decisions: des de la infància fins a l'edat adulta

Objectius

  • Reflexionar sobre la importància d’aprendre a prendre decisionsdes de la infància fins a l’edat adulta.
  • Adquirir estratègies i eines pedagògiques per fomentar la presa de decisions dins dels contextos educatius.

 

Continguts

  • Presa de decisions.
  • Eines per fomentar la presa de decisions.
  • La gestió de l'entorn d'aprenentatge.
  • Rutina de pensament: Veig, penso, em pregunto.
  • Rutina de pensament: Cercles de punts devista.
  • Rutina de pensament: La Brúixola.
  • Destresa de pensament: Resolució de problemes.

 

Mòdul 5. Les destreses de pensament (mòdul opcional)

Continguts

  • Introducció a les destreses de pensament.
  • Destresa de pensament: Compara-contrasta.
  • Destresa de pensament: Resolució de problemes.
  • Destresa de pensament: Generar possibilitats.
  • Destresa de pensament: Les parts i el tot.
  • Destresa de pensament: Fiabilitat de les fonts.

 

 

 

Mòdul 6: Aplicació pràctica

Objectius

  • Elaborar un projecte d’aplicació pedagògica on s’integrin algunes de les estratègies i la metodologia adquirida durant el curs.

 

Continguts

  • Aplicació pedagògica del pensament visible: elaboració d’una proposta pràctica adaptada a un nivell educatiu concret.

 

Pròximes edicions

Actualment no hi ha programada cap edició per aquest curs.


Si tens qualsevol dubte o suggerència, pots posar-te en contacte amb nosaltres mitjançant el nostre formulari de contacte:

Contactar

Aquesta web utilitza 'cookies' per oferir-te una millor experiència i servei. Al seguir navegant acceptes nostra política de cookies.×