Aprendre a pensar: Eines per fomentar el pensament crític, creatiu i la presa de decisions a l’aula
Curs en línia reconegut com 40h de Formació Permanent del Professorat pel Departament d'Educació de la Generalitat de Catalunya
Estratègies pràctiques per a fomentar el pensament crític, creatiu, eficaç i la presa de decisions, en totes les etapes educatives
-
Durada: 40 hores formatives (4 setmanes)
-
Modalitat: 100% en línia
-
Destinataris: Docents d'Educació Primària, Secundària i Batxillerat. Docents de Cicles Formatius de Grau Mitjà i de Grau Superior.
-
Metodologia interactiva i dinàmica
La cultura de pensament ofereix rutines molt pràctiques i aplicables al context educatiu, que tenen com a objectiu promoure el pensament i fer-lo visible a mesura que es va adquirint la comprensió del coneixement. |
S'aconsegueix així, que l’alumne aprengui estratègies que li permetin fomentar el pensament crític, creatiu i la presa de decisions a l'aula, esdevenint el protagonista del seu propi procés d’aprenentatge.
CAMPUS VIRTUAL |
El Campus Virtual Eduk ofereix accés les 24 hores del dia i els set dies de la setmana, de tal manera que els participants tenen flexibilitat horària.
La formació s'acompanya d'una tutoria totalment personalitzada que permet aprofundir en els interessos i les inquietuds personals de cada participant.
METODOLOGIA INTERACTIVA I DINÀMICA |
Els paquets d'aprenentatge presenten una metodologia formativa basada en l'Storytelling i la gamificació, que s'acompanya d'infografies, lectures i vídeos.
Cada mòdul formatiu es completa amb fòrums de participació compartida, tasques de reflexió i de producció, vídeos i lectures. En finalitzar el curs, cada docent realitza un projecte pedagògic d'aplicació personal, guiat per la tutora, on se sintetitzen i apliquen els aprenentatges realitzats.
Laia Casas i Argerich
Mestra especialitzada en Neurociència aplicada a l'educació
Innovació educativa. Neuroeducació. Coautora de "Educarnos para Educar. Neuroaprendizaje para transformar la educación."
PROGRAMA |
Mòdul 1. Aprendre a pensar: el pensament visible
Objectius
- Reflexionar sobre la importància del pensament en el procés d’aprenentatge.
- Entendre el concepte de pensament visible i com aquest ens pot ajudar en el dia a dia educatiu.
- Conèixer les característiques de tres tipus de pensament: el pensament creatiu, el pensament crític i la presa de decisions.
Continguts
- Pensament i aprenentatge.
- El pensament visible.
- El pensament creatiu, crític i la presa dedecisions.
Mòdul 2. Creativitat i aprenentatge
Objectius
- Reflexionar sobre la importància de la creativitat en l’educació.
- Adquirir estratègies i eines pedagògiques per fomentar el pensament creatiu a l’aula.
Continguts
- Creativitat i educació.
- Eines per fomentar el pensament creatiu.
- El rol del docent.
- Rutina de pensament Color, Símbol, Imatge.
- Rutina de pensament Paraula, Idea, Frase.
- Destresa de pensament: Trobar possibilitats.
Mòdul 3. El pensament crític en l’educació
Objectius
- Reflexionar sobre la importància del pensament crític en l’educació.
- Adquirir estratègies i eines pedagògiques per fomentar el pensament creatiu a l’aula.
Continguts
- Pensament crític i educació.
- Eines per fomentar el pensament crític.
- L'alumne com a protagonista.
- Rutina de pensament El pont.
- Rutina de pensament Abans pensava, ara penso.
- Rutina de pensament Titulars.
- Destresa de pensament: Les parts i el tot.
- Destresa de pensament: Compara - Contrasta.
- Destresa de pensament: Fiabilitat de les fonts.
Mòdul 4. La presa de decisions: des de la infància fins a l'edat adulta
Objectius
- Reflexionar sobre la importància d’aprendre a prendre decisionsdes de la infància fins a l’edat adulta.
- Adquirir estratègies i eines pedagògiques per fomentar la presa de decisions dins dels contextos educatius.
Continguts
- Presa de decisions.
- Eines per fomentar la presa de decisions.
- La gestió de l'entorn d'aprenentatge.
- Rutina de pensament: Veig, penso, em pregunto.
- Rutina de pensament: Cercles de punts devista.
- Rutina de pensament: La Brúixola.
- Destresa de pensament: Resolució de problemes.
Mòdul 5. Les destreses de pensament (mòdul opcional)
Continguts
- Introducció a les destreses de pensament.
- Destresa de pensament: Compara-contrasta.
- Destresa de pensament: Resolució de problemes.
- Destresa de pensament: Generar possibilitats.
- Destresa de pensament: Les parts i el tot.
- Destresa de pensament: Fiabilitat de les fonts.
Mòdul 6: Aplicació pràctica
Objectius
-
Elaborar un projecte d’aplicació pedagògica on s’integrin algunes de les estratègies i la metodologia adquirida durant el curs.
Continguts
-
Aplicació pedagògica del pensament visible: elaboració d’una proposta pràctica adaptada a un nivell educatiu concret.
Pròximes edicions
Actualment no hi ha programada cap edició per aquest curs.
Si tens qualsevol dubte o suggerència, pots posar-te en contacte amb nosaltres mitjançant el nostre formulari de contacte:
Contactar