Amb la música al cor i al cos. Educació emocional sistèmica, a partir de l'expressió musical i corporal

Curs reconegut com a 40 hores de formació permanent del professorat pel Departament d'Educació

 


Curs de formació de 4 hores en directe i 12 hores de sessions en vídeo, complementades amb 24h de campus virtual. Sessions en directe el 2n i 4t dijous del mes de 18:00h a 21:00h* i tutories individualitzades

*En cas de no poder assistir a la sessió en directe, aquesta estarà enregistrada dins del Campus Virtual.

Modalitat: Combinada. Sessions en directe a través de la plataforma Zoom i Campus Virtual

Destinataris: Professors d'Educació Infantil, Primària i Secundària

 

Aquest curs s'adreça a mestres i professors que vulguin fer un procés de creixement personal, sabedors que sense aquest procés personal no poden fer canvis substancials en la seva manera d'entendre l'educació i de fer les classes.

La música i l'expressió corporal són el camí i l'excusa per treballar les emocions i ser més conscients de la importància que aquestes tenen en l'aprenentatge dels alumnes. El sistema educatiu actual està obrint-se poc a poc al treball de les competències, tenint present les diverses intel·ligències. Però malauradament, la base racional és encara tan forta que el cos i les emocions no tenen cabuda a les aules. Per altra part, és molt important tenir present que l'individu forma part de diferents sistemes (el més important, el familiar) i descobrir en nosaltres què és sistèmic així com canviar la mirada envers els altres és cabdal per saber quin és el nostre lloc com a persones i com a professionals de la docència.

Si mestres i professors realitzem aquest treball personal i sistèmic, de ben segur que la nostra consciència farà que mirem alumnes i famílies amb bons ulls.

 

Dins del curs descobriràs... EL JOC DE CARTES DE LES EMOCIONS

 

 

 

Cristina Duran Salvadó
Cristina Duran Salvadó

Professora de música especialitzada en educació emocional i en Pedagogia Sistèmica


Llicenciada en Filosofia i Lletres (Secció: Art-Musicologia) per la Universitat Autònoma de Barcelona.  Va obtenir el títol professional de piano al Conservatori Professional de Música de Vila-seca i el títol superior de Llenguatge Musical al Conservatori Municipal de Barcelona. Ha realitzat el Màster en Pedagogia Sistèmica a la Universitat Rovira i Virgili de Tarragona (2013-2015). També s'ha format com a professora de ioga (curs de 300 hores reconegut per la Yoga Alliance).

És professora de música de secundària (funcionària, actualment en excedència) i ha exercit com a tal a l'institut Jaume I de Salou durant vint anys (1995-2015).

Actualment imparteix cursos i tallers d'educació emocional sistèmica per a diferents col·lectius: docents, pares i mares, adolescents i joves. És formadora en el curs de Pedagogia Sistèmica organitzat pel Moviment Educatiu Sistèmic (MES) a Reus. En aquests cursos es té molt present el treball del cos i la música com a camí d'autoconeixement.

És professora de ioga al centre Espai Holístic (Vila-seca).

Ha creat  el Joc de Cartes de les Emocions (en català, castellà i anglès).

Forma part del Moviment Educatiu Sistèmic (MES), on coordina el Grup de Recerca de Música.

Veure perfil complet

 

OBJECTIUS

 
  • Fer un treball emocional i de creixement personal amb enfoc sistèmic a través de la música i l'expressió corporal, sabent que sense aquest procés personal no es poden fer canvis substancials en la manera d'entendre l'educació, de fer les classes per poder mirar la realitat (alumnes i les seves famílies) d'una altra manera, més amorosa.
  •  Diferenciar emocions primàries (bàsiques i derivades,) i secundàries, descobrint com aquestes darreres s'han enquistat en el relat personal.
  • Fer un treball de consciència corporal per descobrir i escoltar el que el cos parla abans de somatitzar emocions no transitades en forma de tensions i, fins i tot, malalties.
  • Iniciar un treball sobre el propi sistema familiar (genograma) fent conscients els nusos o assumptes sistèmics que encara perduren (en forma d'emoció heretada, patró  o programa).
  • Fer un treball sobre els ordres de l'amor i de l'ajuda.
  • Prendre consciència de les qualitats que hem de desenvolupar com a educadors per ser líders dins l'aula.
  • Adonar-nos de la poca presència que cos i emocions tenen a l'aula i de la necessitat de tenir presents aquests per possibilitar que els alumnes estiguin realment disponibles per a l'aprenentatge.
  • Adonar-nos de la importància que té la gestió de les emocions i la gestió de les relacions interpersonals i interculturals per a promoure una societat que es basi en la pau, la llibertat i el respecte.
 

 

PROGRAMA

Mòdul 1_ Per una educació holística

Objectius:

  • Descobrir l'equilibri entre la individualitat i la dimensió social-sistèmica de tots els éssers humans
  • Conèixer els ordres de l'Amor (Bert Hellinger).
  • Ser conscients que els quatre pilars de la Vida han de formar part de l'educació

Continguts:

  • La mirada sistèmica, la mirada amorosa.
  • Els ordres de l'Amor: pertinença, jerarquia i equilibri entre el donar i rebre.
  • Els quatre pilars de la Vida, continguts transversals en els currículums educatius.
  • Música (escolta i pràctica) i cos (consciència corporal i moviment)  per una educació més holística

 

Mòdul 2_ Els 4 pilars de la Vida: Identitat, Arrels, Vincles i relacions, i Futur

Objectius:

  • Conèixer qui som: essència i ego (personalitat)
  • Ser conscients de la nostra naturalesa (cos-cor-ment) i dels tres cervells (reptilià, sistema límbic, neocórtex prefrontal)
  • Conèixer les emocions primàries (bàsiques i derivades) i les emocions secundàries (biogràfiques, adoptades o heretades)
  • Diferenciar termes: sensacions, emocions, sentiments, pensaments, actituds,...
  • Conèixer els orígens, a través del genograma.
  • Diferenciar amor cec d'amor madur
  • Conèixer els tipus de vincles
  • Diferenciar vincle de relació
  • Resoldre el conflicte amb les eines sistèmic-emocionals
  • Descobrir els propis talents i potencials per sentir-nos capaços de portar a terme els nostres somnis, reptes i objectius.

 

Continguts:

  • La identitat. Qui sóc?
  • Essència /Ego (Personalitat)
  • Cos - Cor - Ment
  • Cervell reptilià - Sistema límbic - Neocórtex prefrontal
  • Sensacions - Emocions/Sentiments - Pensaments
  • El món emocional: emocions primàries (bàsiques i derivades) i emocions secundàries.
  • Les arrels. D'on vinc?
  • Genograma
  • Honrar i agrair els orígens
  • De l'amor cec cap (repetir patrons) a l'amor madur i la mala consciència de fer-ho diferent
  • Els altres: Vincles i relacions. Amb qui convisc?
  •  Tipus de Vincles
  •  Diferenciació entre vincle i relació.
  • Els conflictes. De la necessitat, passant per l'emoció per arribar a la imatge de solució
  • El futur. Cap a on vaig?
  •  Talents i potencials. Les ales per volar
  •  Somnis, reptes i objectius. Per una vida amb sentit.

 

Mòdul 3_ Aplicacions a l'aula

Objectius:

  • Portar a les dinàmiques de l'aula els continguts sistèmics
  • Conèixer les característiques del mestre-líder sistèmic
  • Atendre la diversitat de l'alumnat (d'origen, de context, ... )
  • Crear activitats musicals i emocionals que s'adaptin a les necessitats del grup-classe.

 

Continguts:

  • Els ordres de l'Amor dins l'aula
  • Els ordres de l'Ajuda
  • El mestre, líder sistèmic dins l'aula
  • L'expressió musical i corporal com a camins cap a una educació més holística
  • Adaptació de les activitats musicals i corporals als diferents nivells.
  • Creació de sessions, on cada professional equilibri els continguts propis de la matèria que imparteix amb les activitats musicals, emocionals i corporals.

 

Mòdul 4_ Projecte final de l'alumne

Objectius:

  • Escriure un diari personal de tot allò observat i sentit al llarg del curs
  • Recopilar informació i observar el propi genograma.
  • Triar un dels continguts del curs i desenvolupar-lo a partir de diferents activitats per al grup-classe.
  • Crear o adaptar activitats musicals i corporals per al grup-classe.
  • Continguts:
  • Diari personal del curs
  • El sistema familiar del mestre (genograma)
  • Desenvolupament i aplicació d'un dels continguts del curs a un determinat grup-classe
  • L'expressió emocional: música i cos a l'aula

 

 

Pròximes edicions

Actualment no hi ha programada cap edició per aquest curs.


Si tens qualsevol dubte o suggerència, pots posar-te en contacte amb nosaltres mitjançant el nostre formulari de contacte:

Contactar

Aquesta web utilitza 'cookies' per oferir-te una millor experiència i servei. Al seguir navegant acceptes nostra política de cookies.×