Atenció a la diversitat a través de la neurociència aplicada a l'educació
Curs en línia reconegut com 40h de Formació Permanent del Professorat pel Departament d'Educació de la Generalitat de Catalunya
Comptabilitza per acreditar el perfil Atenció a la diversitat dels alumnes
-
Durada: 40 hores formatives (4 setmanes)
-
Modalitat: 100% en línia
-
Destinataris: Professors d'Educació Infantil, Primària i Secundària
-
Metodologia interactiva i dinàmica
El coneixement del cervell augura una veritable revolució o canvi de paradigma en la manera d'entendre el procés d'ensenyament - aprenentatge i indica la necessitat d'incorporar els nous descobriments sobre el desenvolupament evolutiu de la persona, des dels primers anys de vida fins a la formació adulta i els processos d'aprenentatge que l'acompanyen.
Les Neurociències aporten al camp pedagògic coneixements fonamentals sobre les bases neuronals de l'aprenentatge, la memòria, les emocions i de moltes altres funcions cerebrals que són, dia a dia, estimulades i enfortides a l'aula.
Que tot agent educatiu conegui i entengui com aprèn el cervell, com processa la informació, com gestiona les emocions, els sentiments, els estats conductuals i com pot arribar a ser fràgil davant de determinats estímuls, arriba a ser un requisit indispensable per a la innovació pedagògica i la transformació dels sistemes educatius.
A través d'un primer contacte amb les característiques funcionals del cervell, és possible desenvolupar estratègies, tècniques i metodologies compatibles amb la biologia de l'aprenentatge.
Campus Virtual
El Campus Virtual Eduk ofereix accés les 24 hores del dia i els set dies de la setmana, de tal manera que els participants tenen flexibilitat horària.
La formació s'acompanya d'una tutoria totalment personalitzada que permet aprofundir en els interessos i les inquietuds personals de cada participant.
Metodologia interactiva i dinàmica
Els paquets d'aprenentatge presenten una metodologia formativa basada en l'Storytelling i la gamificació, que s'acompanya d'infografies, lectures i vídeos.
Cada mòdul formatiu es completa amb fòrums de participació compartida, tasques de reflexió i de producció, vídeos i lectures. En finalitzar el curs, cada docent realitza un projecte pedagògic d'aplicació personal, guiat per la tutora, on se sintetitzen i apliquen els aprenentatges realitzats.
Dra. Rosa Casafont
Metge especialitzada en Neurociències
Llicenciada en Medicina i Cirurgia per la Universitat Autònoma de Barcelona i màster en Neurociències per la Universitat de Barcelona
El curs es concreta en quatre mòduls formatius. A continuació s’especifiquen els objectius i continguts específics de cada un d’ells.
Mòdul 1. El procés d'aprenentatge des de la neurociència
Objectius
- Comprendre el concepte de cervell i conèixer les bases estructuralsi funcionals, relacionant-les amb el procés d’aprenentatge.
- Entendre la importància de les emocions i els sentiments i la seva relació amb l’aprenentatge significatiu.
- Reflexionar sobre tres capacitats del nostre cervell (capacitat plàstica, neurogènesi i epigenètica) i valorar la seva implicació en els contextos educatius.
Continguts
- Ment i cervell.
- Bases cerebrals estructurals i funcionals, i la seva relació amb l’aprenentatge.
- Emocions i sentiments.
- Capacitat plàstica, neurogènesi i epigenètica i la seva implicació als contextos educatius.
Mòdul 2. Les competències emocionals en l'atenció a la diversitat
Objectius
- Entendre la relació entre estat emocional i capacitats cognitives.
- Comprendre les conseqüències neurobiològiques de l’estrès i aprendre eines per reconduir-lo quan aquest sigui desadaptatiu.
Continguts
- L’estrès: conseqüències neurobiològiques.
- Eines ràpides per millorar el benestar personal.
- Eines d'aplicació a les diferents etapes educatives.
Mòdul 3. Les competències cognitives en l'atenció a la diversitat
Objectius
- Reflexionar sobre el paper del docent o educador en el dia a dia educatiu.
- Comprendre la relació entre pensament, sentiment i comportament icom es tradueix aquesta en el dia a diaeducatiu.
- Integrar eines pràctiques, fonamentades desde la neurociència, a la pràctica pedagògica.
Continguts
- Pensament, sentiment i comportament.
- Competències cognitives de l'educador.
- Eines d’aplicació pràctica: canvi de pensament, canvi d'atenció, reavaluació de creences I visualització.
- Adaptació de les eines a les diferents etapes educatives i característiques personals dels alumnes.
Mòdul 4. Aplicació pràctica
Objectius
- Elaborar un projecte d’aplicació pedagògica on s’integrin algunes de les estratègies i la metodologia adquirida durant el curs i que tingui com a objectiu atendre la diversitat dins del context educatiu.
Continguts:
- Aplicació pedagògica de la neurociència aplicada al’educació.
Pròximes edicions
Actualment no hi ha programada cap edició per aquest curs.
Si tens qualsevol dubte o suggerència, pots posar-te en contacte amb nosaltres mitjançant el nostre formulari de contacte:
Contactar