Rastreja’ls! Encanteris per transformar-nos en Sherlok Holmes literaris!

Curs en línia reconegut com 40h de Formació Permanent del Professorat pel Departament d'Educació de la Generalitat de Catalunya


Durada: 40 hores formatives (4 setmanes)

Modalitat: 100% en línia

Destinataris: Internivells. Adreçat a qualsevol professional que desenvolupi un rol de mediador de la lectura o tingui interès en aquesta tasca

Metodologia interactiva i dinàmica

 

Aquest curs se centra completament en l'educació literària. És un curs que es pot realitzar com a complement del seu predecessor «Atrapa'ls: encanteris per transformar-nos en menjallibres», curs en què ens centràvem especialment en com fomentar l'hàbit lector.

 

Fomentar l'hàbit lector, saber com fer-ho i ajudar els més petits a estimar la lectura és vital perajudar-los a entendre els llibres i extreure d'ells tot el que contenen embolcallat, però no és suficient. Cal que complementem aquesta acció amb altres passos que ens portin a saber com obrir els embolcalls per poder descobrir tots els regals que s'amaguen al darrere. Es tracta de dos processos que estan lligats entre si i que es retroalimenten constantment, i la nostra tasca com a mediadors és la de proporcionar experiències als més petits perquè descobreixin l'apassionant món de la lectura, per tal que progressivament puguin anar esdevenint més experts i puguin arribar a ser lectors en majúscules.
 

Igual que succeïa amb el curs anterior, encara que les accions vagin dirigides sempre a persones mediadores per tal que acabin revertint en els nens i nenes, el curs cerca motivar-les primer a elles, mostrar-los camins que poden esdevenir fascinants, per tal que després puguin contagiar els seus alumnes la seva passió. Perquè sense passió, res és possible...

Albert Periche Verdiell
Albert Periche Verdiell

Mestre especialitzat en la didàctica de la llengua i la literatura infantil


Mestre especialitzat en educació especial, Màster de recerca en educació, especialitat de didàctica de la llengua i la literatura infantil, Psicopedagog i educador social. 

 


 

Veure perfil complet

 

OBJECTIUS

  • Apassionar les mediadores pel món dels llibres, en primer lloc, per tal que puguin contagiar l'amor pels llibres als nens i nenes després.
  • Conscienciar sobre la rellevància de la lectura a les nostres vides i la importància de dedicar-li temps i espais a l'escola diàriament.
  • Saber com acompanyar els més petits en el procés d'interpretació de les obres literàries i motivar-los.
  • Fomentar el sentiment de plaer i d'orgull que s'obté en desenvolupar el sentiment d'expertesa.

 

PROGRAMA

 

  Mòdul introductori: «Fem de detectius: l'educació literària».

Objectius

  • Diferenciar els conceptes d'hàbit lector i educació literària i conscienciar sobre la necessitat de fer accions per fomentar-les ambdues.
  • Conèixer els beneficis que es produeixen en els nens si els ajudem a entendre millor el que llegeixen.


Continguts

  • Foment de l'hàbit lector vs. educació literària.
  • Beneficis de l'educació literària.

 

Mòdul 1. «Convertir-nos en experts: més enllà de l'hàbit lector».

Objectius

  • Prendre consciència que tot text està elaborat amb una intenció i un sentit i que ens demanda tenir un rol actiu per poder construir un significat, descobrir el seu disseny i els efectes que volen produir-nos.
  • Acompanyar els nens a progressar en la seva capacitat d'interpretació a través d'estratègies generals de lectura i d'anar desvetllant els elements concrets d'una obra.
  • Conscienciar sobre els beneficis de dedicar espais dedicats a la construcció de sentit compartit.
  • Afavorir la transició de les respostes personals i referencials a les compositives.
  • Aprendre a llegir els elements del llibre com a suport/objecte per escollir i comprendre millor la història que se'ns presenta.
  • Entendre els «per què» i els «com» de la creació literària i ajudar els nens a gaudir fent-ho.
  • Saber identificar les peces orquestrades per l'autor intencionadament, tant en el text com en les il·lustracions i oferir-los criteris valoratius per desxifrar-les.
  • Identificar connexions entre les obres i aprendre a escodrinyar-les perquè ens descobreixin els seus secrets.
  • Acompanyar els nens en la descoberta de referents intertextuals i afavorir que experimentin el plaer de fer-ho i que se sentin cada vegada més experts.
  • Ajudar els nens a conèixer i identificar cada cop més elements del sistema cultural per sentir-se'n part.


Continguts

  • La construcció de sentit: intencions, reptes, claus, lectura guiada i construcció compartida.
  • Estratègies de lectura implicades en la interpretació.
  • Elements composicionals concrets de les obres: metallenguatge, intenció de l'autor vs. respostes dels lectors.
  • Sentiment d'expertesa: beneficis.
  • El llibre com a objecte: el format, l'ús de les pàgines i la importància dels paratextos.
  • Valor expressiu de les paraules: el llenguatge literari.
  • Valor expressiu de la imatge: elements composicionals, tècnica i estil, traç i color i vies de comunicació.
  • Relació text-imatge: composició de la pàgina i relacions de significat.
  • Referents intertextuals: concepte, paper i aportacions.

 

Mòdul 2. «L'àlbum il·lustrat: un tresor a les mans».

Objectius

  • Conèixer l'àlbum il·lustrat i totes les seves virtuts en l'àmbit de l'educació literària.
  • Aprendre a "llegir" els àlbums il·lustrats com a porta d'entrada per aprendre a llegir-ho tot.
  • Oferir estratègies didàctiques pràctiques relacionades amb els àlbums il·lustrats.


Continguts

  • L'àlbum il·lustrat: definició, potencialitats, instruccions d'ús.
  • El registre lector i experiències educatives reals per desplegar l'àlbum.
  • Laboratoris de lletres i imatges.

Pròximes edicions

Data

01/03/2024 - 31/03/2024


Preu

56,00€


Data

01/04/2024 - 30/04/2024


Preu

56,00€


Data

01/07/2024 - 31/07/2024


Preu

56,00€


Aquesta web utilitza 'cookies' per oferir-te una millor experiència i servei. Al seguir navegant acceptes nostra política de cookies.×