Les altes capacitats a l’entorn educatiu

Curs en línia reconegut com 60h de Formació Permanent del Professorat pel Departament d'Educació de la Generalitat de Catalunya

 

Durada: 60 hores formatives (6 setmanes)
Modalitat: 100% en línia. Sessions en directe amb les autores per resoldre dubtes i consultes.
Destinataris: Professors d'Educació Infantil, Primària i Secundària
Metodologia interactiva i dinàmica

 

Aquesta formació pretén abordar la conceptualització de les Altes Capacitats i reflexionar sobre les característiques socio-emocionals i cognitives d’aquest alumnat, reconèixer els conceptes clau en relació als diferents tipus i oferir al professorat recursos pràctics per atendre i donar la resposta ajustada a les necessitats d’aquests casos.

Anaïs Rodríguez Ruiz
Anaïs Rodríguez Ruiz

Psicòloga especialitzada en anàlisi i intervenció psicoeducatives


Professora col·laboradora del Màster en dificultats de l'aprenentatge i trastorns del llenguatge de la UOC.

Graduada en Psicologia amb menció en anàlisi i intervenció psicoeducatives (UAB). Màster en dificultats de l'aprenentatge i trastorns del llenguatge oral (UOC) i Màster en psicopedagogia clínica i Postgrau en Logopèdia escolar (Euroinnova Formación).

Veure perfil complet

M. Carme Gutiérrez Conde
M. Carme Gutiérrez Conde

Psicòloga general sanitària especialitzada en el Diagnòstic i Tractament de les Altes Capacitats


Des de l'any 2003 és directora i Psicòloga clínica del centre Creixement Global a Palau-solità i Plegamans. Psicòloga general sanitària especialitzada en l'Avaluació i intervenció psicològica i/o psicopedagògica a infants, adolescents i adults. Coordinació amb famílies i escoles. Redacció d’informes diagnòstics, d’adaptacions i orientacions.

2021 Curs Tractament Psicològic Infantil i Familiar. Centre Grat.

2020. Curs Teràpia de Parella. Centre Grat.

2014. Acreditació com a psicòloga general sanitària. Codi de Registre de Centre Sanitari E08618904.

2010. Especialització en el Diagnòstic i Tractament de les Altes Capacitats. Acreditada per l’ Institut Superior Català d’Altes Capacitats. Any 2010.

2008. Curs El test projectiu de la família. SCTPR (8 h) 2008

2006. Màster en Psicoteràpia Integrativa Humanista. Institut Erich Fromm de Psicologia Humanista.  (600 h).

2005-2006. Formació en Teràpia Integrativa Humanista. Richard Erskine (45 h).

2005. Formació Especialitzada en Anàlisi Transaccional  a l’ Associació Catalana d’Anàlisi Transaccional i al CDP de Madrid amb George Escribano i Josep Lluís Camino (250 h).

2004. Curs Abordatge clínic de la infància (30 h).

2004. Curs Tècniques Terapèutiques amb Anàlisi Transaccional. CDP Madrid (80 h).

2003. Formació Teòrica i Pràctica sobre Activitats Físiques: - Tècniques de Relaxació Aplicades a l’Ensenyament (30 h). UAB    

2003. Especialitat en Psicoteràpia breu amb tècniques d’anàlisi transaccional. (30 h) COPC

 

Veure perfil complet

 

OBJECTIUS
  • Conèixer el marc conceptual i paradigma actual de la definició d’ Altes Capacitats (AACC).
  • Conèixer les característiques socio-emocionals i cognitives dels alumnes amb AACC.
  • Disposar dels recursos per a saber identificar els indicadors de detecció de l’alumnat amb AACC dins l’aula.
  • Aplicar recursos d’intervenció adaptats dins i fora de l’aula.
  • Desenvolupar competències i habilitats per aplicar estratègies específiques per a atendre les necessitats d’aquest alumat des d’una perspectiva inclusiva.
  • Aplicar els coneixements teòrics a través de casos pràctics enfocats a la contextualització i generalització dels aprenentatges a l’aula.

 

 

Mòdul 1_ Les Altes Capacitats: Què són?

 

·         Objectius

  • Conèixer el nou paradigma de les AACC.
  • Identificar mites erronis que dificulten la detecció dels alumnes amb AACC.
  • Reconèixer els principals indicadors d’identificació per a les diferents etapes educatives.
  • Entendre la importància de la detecció dels alumnes amb AACC i la rellevància de rebre un diagnòstic adequat.

 

·         Continguts:

  • Conceptualització de les AACC.
  • Indicadors d’identificació.
  • Paradigma multidimensional.
  • Model Biopsicosocial.
  • La importància de la detecció i el diagnòstic.

 

Mòdul 2_ Tipus d’Altes Capacitats: Precocitat, Talents i Superdotació.

        Objectius

  • Conèixer la diferència entre els diferents tipus d’AACC.
  • Aprendre quin és el procés d’avaluació i diagnòstic.
  • Aprendre quins són els criteris diagnòstics per a cadascun dels tipus.
  • Reconèixer, a través de perfils de casos, els diferents tipus d’AACC.

 

·         Continguts:

  • Detecció primerenca.
  • Precocitat intel·lectual.
  • Talent simple i complex.
  • Superdotació.
  • Avaluació diagnòstica.
    • Exploració cognitiva general (capacitat intel·lectual) i psicoeducativa específica (funcions executives, estils d’aprenentatge, raonament matemàtic, ...).
    • Exploració de la creativitat.
    • Exploració de personalitat, emocional i conductual.
    • Exploració de la capacitat adaptativa.
  • Criteris diagnòstics.

 

Mòdul 3_ Característiques socio-emocionals dels alumnes amb AACC

·         Objectius

  • Conèixer les característiques emocionals, socials i morals dels alumnes amb altes capacitats.
  • Conèixer el concepte de Disincronia i Efecte Pigmalió associats a les AACC.
  • Reconèixer, a través de perfil de casos, les característiques socio-emocionals en l’àmbit de l’aula.

 

Continguts:

  • Característiques emocionals dels alumnes amb Altes Capacitats.
  • Característiques socials dels alumnes amb Altes Capacitats.
  • Característiques morals dels alumnes amb Altes Capacitats
  • El concepte de Disincronia en Altes Capacitats.
  • L’efecte Pigmalió en AACC.

 

Mòdul 4_ Característiques cognitives i d’aprenentatge dels alumnes amb AACC

·         Objectius

  • Conèixer el perfil cognitiu general (capacitat intel·lectual) i psicoeducatiu específic (funcions executives, estils d’aprenentatge, raonament matemàtic, ...) dels alumnes amb AACC.
  • Conèixer el concepte d’aprenentatge autoregulat i estils d’aprenentatge.
  • Entendre els principals motius del fracàs escolar en AACC.
  • Reconèixer, a través de perfils de casos, el perfil cognitiu dels alumnes amb AACC.

 

·         Continguts:

  • Els diferents estils d’aprenentatge.
  • El concepte d’aprenentatge autorregulat.
  • Dificultats específiques d’aprenentatge i AACC.
  • Hàbits d’estudi i d’organització en alumnes amb AACC.
  • Fracàs escolar i AACC.

 

            Mòdul 5_ Intervencions i recursos a l’aula per a alumnes amb AACC

·         Objectius

  • Conèixer  estratègies educatives ajustades a alumnes amb AACC.
  • Desenvolupar habilitats i competències específiques per a afavorir l’educació inclusiva i la cohesió social dels alumnes amb AACC a l’escola.
  • Conèixer els diferents recursos fora de l’aula que afavoreixen el desenvolupament dels alumnes amb AACC.
  • Desenvolupar estratègies de comunicació efectives amb les famílies d’alumnes amb AACC.

 

·         Continguts:

  • Necessitats específiques de suport educatiu en alumnes amb AACC.
  • Estratègies educatives per als alumnes d’ AACC:
    • Desenvolupament i estimulació de la intel·ligència emocional.
    • Desenvolupament de les habilitats socials i estratègies per    afavorir la seva adaptació i integració en el grup-classe.  
    • Desenvolupament i estimulació de la creativitat.
    • Desenvolupament i estimulació del seu estil d’aprenentatge.
  • Mesures universals, addicionals i intensives.
    • Acceleració de curs. Quan i per què? Avantatges i riscos.
  • Família, escola i AACC.
    • Actituds i expectatives de la família vers el centre educatiu.
    • Com establir una bona aliança família-escola.
    • Propostes i orientacions per a la família.
  • Programes d’agrupació i enriquiment fora de l’aula

             

Mòdul 6_ Projecte Final

Objectius

  • Aplicar els coneixements teòrics per elaborar un projecte final adaptat i ajustat a les necessitats específiques d’un cas plantejat amb AACC.
  • Aplicar les habilitats i competències específiques com a docents al context pràctic de l’aula.

 

Continguts:

  • Estudi d’un cas i aplicació d’estratègies específiques per a millorar el desenvolupament i integració de l’alumne dins i fora de l’aula.
    • Hipòtesis sobre el tipus d’AACC que presenta.
    • Detecció de les principals característiques socio-emocionals de l’alumne.
    • Elaboració d’un programa d’intervenció psicoeducativa. 

 

Pròximes edicions

Data

01/02/2022 - 15/03/2022


Preu

125,00€


Data

01/03/2022 - 15/03/2022


Preu

125,00€


Data

01/04/2022 - 15/05/2022


Preu

125,00€


Data

01/05/2022 - 15/06/2022


Preu

125,00€


Data

01/06/2022 - 15/07/2022


Preu

125,00€


Data

01/07/2022 - 15/08/2022


Preu

125,00€


Aquesta web utilitza 'cookies' per oferir-te una millor experiència i servei. Al seguir navegant acceptes nostra política de cookies.×