Atrapa’ls! Encanteris per transformar-nos en menjallibres

Curs en línia reconegut com 40h de Formació Permanent del Professorat pel Departament d'Educació de la Generalitat de Catalunya


Durada: 40 hores formatives (4 setmanes)

Modalitat: 100% en línia

Destinataris: Internivells. Adreçat a qualsevol professional que desenvolupi un rol de mediador de la lectura o tingui interès en aquesta tasca.

Metodologia interactiva i  dinàmica

Albert Periche Verdiell
Albert Periche Verdiell

Mestre especialitzat en la didàctica de la llengua i la literatura infantil


Mestre especialitzat en educació especial, Màster de recerca en educació, especialitat de didàctica de la llengua i la literatura infantil, Psicopedagog i educador social. 

 


 

Veure perfil complet

 

Objectius
  • Apassionar les persones mediadores pel món dels llibres, en primer lloc, per tal que puguin contagiar l'amor pels llibres als nens i nenes després. 
  • Conscienciar sobre la rellevància de la lectura a les nostres vides i la importància de dedicar-li temps i espais a l'escola diàriament. 
  • Oferir estratègies per aprendre a fer una bona selecció, per crear un ambient lector i per fer conversa literària.

 

PROGRAMA 

 

Mòdul introductori: «Sobre fer lectors: fonaments»

El primer mòdul del curs ens presenta les bases. Fem un apropament al fet lector i la seva transcendència a la vida de les persones. A partir d'aquí, ens apropem als ingredients necessaris per "fer lectors" i fem un repàs clar i entenedor de com funciona la comprensió narrativa des que som ben petits. Tot plegat, ens obre la gana, ens fa de porta d'entrada al fascinant món del contagi d'amor pels llibres. 

 

Continguts

  • La lectura: què és? Per què i per a què llegir? 
  • Desenvolupament de l'autoimatge i el sentiment lector: ingredients necessaris. 
  • Bases psicològiques implicades en el desenvolupament de la comprensió narrativa. 
  • Paper del mediador: l'ingredient bàsic. 
  • Elements narratius a valorar en una història de ficció: espai, temps, esquema... 
  • El cercle de la lectura: la selecció, la lectura i la resposta.

 

Mòdul 1. «La selecció: diversitat de narracions: per on comencem?»

En aquest mòdul ens centrem en els elements que tenen a veure directament amb el procés de selecció de llibres. Emprenem el viatge recorrent progressivament uns camins que ens permetran veure més enllà dels arbres, ens ajudaran a saber què s'amaga darrere les paraules i a reconèixer com són les ales que fan volar les històries... i així, arribarem al nostre destí: saber moure'ns pel món dels llibres, saber on situar la mirada quan es tracta de seleccionar, sentir-nos segurs i prendre les millors decisions per contagiar la passió pels llibres i ajudar aquells que passen per les nostres mans a anar progressant literàriament i personalment. 

 

Continguts

  • Què amaguen les històries? Ús dels llibres per alliçonar (a través de valors, moral, lliçons o pedagogia) versus allò que es considera LIJ (Literatura Infantil i Juvenil), vehicle per interpretar el món. 
  • Les formes de la narració: adaptacions, versions, traduccions, canvi de format i circuit cultural que segueixen. 
  • Fonts d'informació per fer una selecció segura: recomanacions, premis i concursos, dades estadístiques... 
  • Els clàssics: definició, importància, contribucions a tots els nivells. 
  • Tipus de narracions: gèneres, estructures, tipologies més freqüents per a nens i nenes, literatura de qualitat vs. de consum. 
  • Criteris per fer selecció d'obres a l'escola: la qualitat, l'adequació i la varietat.

 

Mòdul 2. «La lectura: i ara què? Creant una escola lectora»

En aquest segon mòdul ens centrem en aspectes més pràctics relacionats amb el foment de la lectura. Reflexionem sobre què és necessari tenir en compte per fer que els nens i nenes s'enamorin de la lectura i cada dia vulguin llegir més i més. 

Com podem organitzar els espais de lectura? Què podem fer dintre del temps de lectura? Quins recursos i models que han funcionat podem tenir de referència? 

 

Continguts

  • Ambient lector, elements indispensables: l'espai i el temps de lectura, els recursos i existències i la conversa literària. - El foment de l'hàbit lector versus educació literària. 
  • Espais lectors: formes d'organitzar els llibres a l'escola, exhibicions, temps per fullejar i enamorar-se dels llibres. 
  • Temps de lectura: lectura individual, lectura en veu alta i temps per compartir i remenar. 
  • Propostes i activitats: models i experiències inspiradores.

 

Mòdul 3. "La resposta: parlem de llibres". Conversa literària

En aquest darrer bloc ens centrem en el tercer punt del cercle de la lectura, la conversa literària. Comencem presentant unes bases teòriques sobre la conversa i els models de parla que ens serveixen de reflexió i d'inici del camí a recórrer i acabem presentant un mètode pràctic per aplicar amb els grups de nens i nenes. 

 

Continguts

  • Fonaments: bases teòriques sobre la fenomenologia de la literatura i la resposta lectora. 
  • Els nens com a crítics: capacitats i potencialitats. 
  • Model «Digues-me»: Tipus de preguntes, estructura i aspectes pràctics.

Pròximes edicions

Data

01/05/2024 - 31/05/2024


Preu

70,00€


Data

01/06/2024 - 30/06/2024


Preu

70,00€


Data

01/07/2024 - 31/07/2024


Preu

70,00€


Aquesta web utilitza 'cookies' per oferir-te una millor experiència i servei. Al seguir navegant acceptes nostra política de cookies.×